SESSIÓ DEL DIA 19-2-2019. L'obra de l’Opera
Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". II APÈNDIX: CARTA A UN JOVE MONJO (pàg. 323-334).
Dirigit als nous monjos, (i als que intuïm aquesta nova
consciència), Panikkar proposa una entesa entre l'ascetisme de la interioritat,
-l'ideal monàstic de perfecció de l'home-, i l'ascetisme de l'exterioritat, -que
treballa per la perfecció del món (acció)-. Suggereix el camí de la naturalesa:
sense haver de plantar un arbre nou, una branca de l'antic -sense perdre la
saviesa antiga-, pot ser replantat de nou a la terra, y brollar de nou, de
forma independent, extraient de la Mare Terra els nutrients que requereixen
tant el nou monjo, i els que vivim la nova consciència. (¿No té certa similitud al que feu Jesús, portant la veritat i la
gràcia, renovant l'antiga llei Mosaica?).
No fa falta, doncs una ruptura total amb la tradició; ni
tallar de cop el cordó umbilical de la sàvia
que va alimentar les antigues arrels; cal estar atents a la nova consciència de
la "secularitat sagrada", i
créixer en harmonia, en coneixement i en llibertat, -com fills del pare-, trobant el seu Esperit al nostre interior.
Per això cal tenir
confiança: allí on és l'Esperit hi ha la llibertat, i l'amor foragita les pors;
el cor-atge,
que significa posar en acció el cor, impulsarà les llavors, al vent, i
donaran els seus fruits.
Les virtuts de la Fe, de l'Esperança i de la Caritat, han
de ser cosmo-lògiques: la fe no es te en objectes externs, sinó en la pròpia
disposició de si mateix; l'esperança,
ho es en relació als ideals que
s'intueixen en un mateix; i l'amor
es va expandint en la mesura que som transparents i el deixem passar a través nostre.
Nomes creient en Deu es desvetlla la confiança en un mateix.
Comentari
a la sessió anterior:
Evolució de la consciència,
en el camí d'assolir l'humanum (la perfecció):
·
Adorant als deus del
be i del mal del Zoroastrisme, és politeisme.
·
En el Deu únic del "poble escollit" apareix el monoteisme.
·
Es en la 'secularitat sagrada', de Jesús, que diu: "ni gentil, ni jueu
ni cristià".
·
En nosaltres, quan se'ns diu que el
regne del cels es dintre nostre.
·
Es en Jesús, quan retornant l'Esperit al Pare, (perichoresi),
esdevé el Crist total.
·
Se'ns obre a la Trinitat i a la cosmoteàndria, quan se'ns diu "fills i hereus".
·
En la consciencia "Jo soc", i l'"aham
asmi" hindú, s'ha manifestat al mon.
·
Desapareixent tot "no-ser", esdevé l'única presencia del
que Es.
PROPERA SESSIÓ: dissabte dia 9-3-2019. L'obra
de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". "EL
MONJO HINDÚ", CAP III CARTA A ABISIKTANANDA SOBRE EL MONAQUISME ORIENTAL I
OCCIDENTAL (pag.
367-398),
-----------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada