SESSIÓ DEL DIA 9-3-2019. . L'obra de l’Opera Omnia de Raimón
PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". "EL MONJO HINDÚ". CAP. III CARTA A ABISIKTANANDA
SOBRE EL MONAQUISME ORIENTAL I OCCIDENTAL (pag. 367-398)
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
En Raimon,
descriu la vivència que el monjo Abhisiktananda, (Henri Le Saux), va tenir al
mon hindú durant decennis, a través dels seus diaris i escrits, -com a suport
del que vol expressar-; destaca l'angoixa com a una constant en l'experiència
de la seva vida. Veu com ell distingeix la superficialitat versus l'experiència profunda; i també el caràcter no conceptual, sinó
existencial del 'problema' entre el advaita
i el cristianisme; en la roda del samsara,
destaca també la dificultat d'una mútua
harmonització. Oposa el conflictes doctrinals, la ortodoxia (doxa=doctrina)
'versus' experiència de vida
inspirada en l'Esperit ortopraxis
(praxis=vida); d'aquí sorgeixen les dificultats i angoixes lligades a allò
aprés i viscut.
Segons
Panikkar, el punt vulnerable d'Abishiktananda es la doctrina, la formulació;
però no la 'superficialitat', perquè la seva experiència és una experiència profunda: si bé rebutja el paper de
l"i.luminat" (el bodhisattva), manté en canvi un rigor absolut en la crida interior. Aquesta crida....:
"No era tant una inclinació a fer això o
allò, com una set de ser, -com sovint escrivies al teu diari els últims anys: ¿Fer? ¿Fer què? No soc aquí per fer coses,
sinó per ser»"
Hi han dos
'amors' en la tensió advaita-cristianisme: no és un conflicte acadèmic o
dialèctic, sinó existencial; per això
té por per les conseqüències negatives pel cristianisme, derivades de
l'acceptació de l'advaita. Veu en ell
una crida existencial de l'advaita, i
alhora un amor apassionat alCrist.
"Sí, tenies dos amors,
i aquests dos amors -pel marga ('camí') cristià i pel dharma ('religió') hindú
–van lluitar dins teu durant els vint-i-cinc anys d'estada a l''India. Només
cap al final...sembla que els dos amors van arribar a una harmonia".
Pensaves: atès
que l'experiència verdadera és irresistible, pot reportar aquesta crida
conseqüències negatives pel cristianisme?
Per unir la tradició
occidental amb l'experiència advàitica no n'hi havia prou amb viure aquesta
experiència.
Va veure en ell
que calia cremar les adherències (o aferraments) artificials de l'èsser
occidental, però en canvi manté la resurrecció de la carn, la qual cosa es oposada
a l'advaita; es troba per tant, entre
comprensions oposades del real, amb
la impossibilitat de sintetitzar advaita
i cristianisme conceptualment:
Veu que per assolir la
llibertat es necessària la identificació entre la nostra essència i la nostra
existència: la solitud perfecta, l'autenticitat absoluta s'assoleix només quan
el nostre ésser arriba a la identificació entre la nostra essència i la nostra
existència, Només aleshores podem actuar d'una manera natural i espontània,
això és: en perfecta llibertat.
Panikkar veu en
ell també que l'important no és l'ortodoxia (la correcció de la doctrina), sinó
l'ortopraxi (el seguiment de l'Esperit); i en aquest sentit, Panikkar dirà que
el monaquisme absolut no és cristià. La vocació monàstica extrema, (.... impossible
de viure), li porta a Abhisiktananda a l'advaita.
Per a ell, les concepcions, formulacions, i doctrines tenen un valor relatiu.
L'experiència mística és impossible de ser expressada.
Destaca en ell
que cal una sortida de l'antinòmia encarnació-transcendència, i de la tensió i
apatia existencial per mitjà de l'amor concret; curiosament, Abhisiktananda ho
trobarà en l'experiència de paternitat
derivada de la convivència amb un sisya
, un veritable deixeble, a les darreries de la seva vida.
... havies descobert una
dimensió humana fonamental: la paternitat. El rigor del teu ideal abstracte es
va diluir en l'amor i l'escalf d'aquell encontre concret. ....D'una altra banda,
des del punt de vista existencial, vas esdevenir «pare», Aquesta vegada la
paternitat va fer que fossis més humà, més capaç d'estimar el concret, amb un
amor que tenia nama i rupa ('nom' i 'forma'). Et comportaves amb totes les
atencions, fins i tot senties ànsia envers aquest teu fill, i així el teu ideal
de l'acosmisme es va esfondrar davant de l'experiència no ja de ser mestre,
sinó de ser pare: ...
Les preguntes
finals que se'n fa Panikkar : "quin valor té avui dia el monaquisme"?;
es tracta de "¿Cims nevats
inaccessibles o valls tenebroses?". Cal trobar la creu i el sofriment
com a mitjà i no com a fins en si mateixos; i el valor,
tant de la fidelitat a les pròpies conviccions, com el
de l'obertura a l'Absolut i l'obediència a l'Esperit.
PROPERA SESSIÓ: dissabte dia 13-4-2019. L'obra
de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. Tercera part " INVITACIO A LA SAVIESA" (pàg. 405-433),
-----------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada