SESSIÓ DE 19-01-2019. . L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". II. SÍNTESI. (pàg.323-334).
Finalment, Raimon Panikkar
explica diu que si bé l'humanum (o sigui,
l'aspiració a la perfecció, que es revela en la mesura en que l'altre es comprès com, a altera part meva), pot ser tan simple com complex, el seu 'centre' (es digui: renunciació, conscienciació,
nova innocència, pratityasamutpada, alliberament,
plenitud, experiència mística), pot no ser únic en cadascú d'ells; doncs no hi
ha un únic centre, sinó que n'hi poden haver dos o més centres a la vegada. I
en tant que components de la Realitat, -múltiple i complexa alhora-, poden ser tots
vàlids , car res no pot quedar fora d'ella. Llavors anomena a aquest arquetip sagrada
secularitat.
L'ascetisme de la interioritat, -l'ideal monàstic-, treballa
per la perfecció de l'home, amb el predomini del coneixement; mentre que l'ascetisme de l'exterioritat, treballa
per la perfecció del món (acció). Com realitzar la síntesi d'aquests
arquetips?
Cal acudir a la inter-relació;
des de l'harmonia dels presocràtics passant per la concòrdia dels Rig-Veda, fins
Sri Aurobindo, que diu que els problemes humans son d'harmonia, el fil
conductor en la recerca humana es la secularitat
sagrada, per la qual l'home sempre camina. Aquesta consciència només
pot venir d'una experiència nascuda d'una praxi integral, (que requereix també
d'un nou ascetisme). Una autèntica humilitat (reconegut per les tradicions
monàstiques), és necessària per comprendre-ho. El veritable gnòstic de la
tradició cristiana no és l'intel·lectual sinó el contemplatiu. I la contemplació mena a l'acció, doncs la comprensió contemplativa
et porta a la realització total de la "cosa compresa"
Comentaris.
·
Es
fa un comentari en veure que si l'home d'avui dia es mou en un mon temporal,
les aspiracions que surten del seu l'interior, -subjectes al temps-, també ho
seran; tant si es en nostra part divina (Déu transcendent) com en la humana (Déu
immanent).
·
També,
que si l'esperit existent en cadascú de nosaltres aspira a viure la recerca de
la secularitat sagrada, té, en cert sentit, un punt de coincidència o semblança
amb l'arquetip monàstic nº 1.
PROPERA SESSIÓ: dissabte dia 9-2-2019. L'obra
de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". II APÈNDIX: CARTA A UN JOVE
MONJO (pàg.
329-334).
Com que el text es breu, es proposa passar a la secció segona,
"EL MONJO HINDÚ", CAP III CARTA A
ABISIKTANANDA SOBRE EL MONAQUISME ORIENTAL I OCCIDENTAL (pag. 367-398),
-----------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada