SESSIÓ DE 15-10-2018. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". II SÍNTESI. (pàg. 307-315).
a Problemes pràctics
Es deia, que el monjo nº 1 es
l'arquetip, -la dimensió central que es troba en l'ésser humà-, l'humanum. El monjo nº 2 son els nous
que intenten cultivar el nº 1; i el monjo nº 3, les formes tradicionals del
monaquisme institucionalitzat.
El problema pot ser: ?com es
relacionen els monjos 2 i 3?. ¿Com portar el monaquisme contemporani, el de
l'espiritualitat de la vida activa, de les comunitats mixtes d'homes i dones,
dels estils de vida intercultural, etc. del monjo modern núm. 2?. Amb l'ajut
del monjo núm.3, el núm. 2 pot arribar a un pluralisme mes sa, i veure alhora
la font d'inspiració del núm. 3, evitant així, que es trenqui el vincle de la tradició:
es pot dir que al monjo núm. 3 li cal "baixar" una mica per tal que
el núm. 2 pugui "pujar" en les noves temptatives per arribar al nou
model de monaquisme. Cal un diàleg entre ambdós, car n'hi han ja alguns
experiments.
En referència als estils de vida
monàstic, es fa esment de 4 característiques:
1. La pobresa, recordant que en les societats més
antigues mai s'ha considerat reduït a un aspecte purament econòmic. Els monjos mendicants
practicaven bàsicament una forma de viure, (els bikkhu indis); i també a l'occident
cristià apareixen ordres mendicants. Posteriorment, amb la paneconomia, sembla
traslladar-se la qüestió a temes de fam i la injustícia, oblidant les paraules
"benaurats els pobres en esperit".
2. Sobre els
monjos casats. Lligat al tema dels nous matrimonis, els casats ens fan
canviar la manera de concebre el matrimoni. Però la qüestió fonamental és si el
celibat pertany o no a l'essència del monaquisme. Si ens atenem al monjo núm.1, un arquetip de la dimensió
monàstica, estarem d'acord amb la seva compatibilitat amb el matrimoni. I
encara que el celibat per Panikkar té un gran valor. -a posteriori-, s'hi presenten 2 casos:
a)
Sobre si el celibat pertany a
l'essència del monaquisme, tenint en compte altres teories i pràctiques d'altres
religions, respon que NO. Doncs les raons d'haver optat pel celibat son tres: 1,
que hagués sigut impossible amb gent casada; 2, que el matrimoni ha tingut
sempre un paper secundari respecte de
l'objectiu prioritari, la perfecció
humana; i on el monaquisme femení
ha tingut sempre un paper secundari, subordinat; 3, que degut a considerar el
monaquisme com a vita angèlica:
l'ideal monàstic pretén ser "sobrenatural", no al nivell del pla
mundà.
3. El
compromís personal amb el món. Encara que en d'altres 'ordres' existeix
el compromís personal, a part del carisma col·lectiu de la seva congregació,
això no passa en el cas del monjo. Els monjos cristians han estat poc o molt influïts per aquest ideal
col·lectiu. Potser els jesuïtes podrien ser un exemple d'aquesta adaptació del
ideal monàstic a la mentalitat del seu temps. Però
Panikkar veu que el compromís del monjo no pot ser una activitat
institucionalitzada sobre bases col·lectives com el cas dels hospitals o les
escoles, sinó una implicació personal en aquell entorn on viu. El compromís amb
el mon no tindrà èxit mentre sigui només
un afer purament individual.
4. La
sexualitat, Considerat tradicionalment el monjo com un ésser asexuat,
-sublimant el impulsos sexuals-, contrasta amb el monjo d'avui dia,
especialment a occident veu que les necessitats sexuals estan al servei de
l'espècie i no de l'individu. Les àrees a tenir present, segons ja s'han
tractat anteriorment, son: a) El cos.
b) El sexe, en el sentit del plaer de
la polaritat, que pot convertir-se en una activitat contemplativa. c) L'amistat, que necessita d'una neta
distinció de les dues posicions extremes: o veure-la com una com una sexualitat
disfressada i a voltes malaltissa o considerar-la com una relació totalment
asexual. d) Sexualitat genital, que
s'hauria de distingir de la sexualitat de la relació humana en el sentit ja
esposat. e) El celibat.
Si tant a través el monjo núm. 2, com a través del
núm. 3 com a arquetips, es pot tenir accés al monjo núm.1, ¿hem de reconèixer
que estem davant del mateix arquetip, o hem de considerar que es tracta d'un novum?es a dir, ¿son incompatibles el monjo
nou i el vell, o es tracta d'una reforma,
o d'una mutació, o d'una cosa nova?.
Es remet al proper capítol.
Comentaris: s' indica que el núm. 2 pot estar
integrat per persones casades, que, en viure la espiritualitat, i realitzant el
Crist, poden ser com els monjos./ tots
tenim una trucada interior per a ser monjos. / molta gent es diu creient, però
no 'transmeten' amor; i es vivint en l'humanum,
com l''harmonia' apareixerà entre
tots./ els monjos de Montserrat, son ordres religioses d'avui del grup 3. /en
la visió budista, es deixa la pregunta sobre Deu, però el seu fons es ensenyar
a estimar als altres, (la compassió)./
la visió de la cosmoteàndria pot permetre contemplar en tot rostre que veiem,
(veïns, etc.), -i abans deixàvem de banda-, el 'rostre' del Crist.
PROPERA SESSIÓ: dissabte dia 17-11-2018. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". II SÍNTESI. (pàg.314-327).
-----------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada