SESSIÓ DE 17-02-2018. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón
PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". El cànon del deixeble (pàg. 247-253).
e La superació dels paràmetres espaciotemporals
Glossa
Mes que moure's en l'espai i el temps, -un xic aliens a la vida del monjo-, les categories clàssiques monàstiques son la interioritat d'una banda i la transcendència de l'altra. La realitat supera l'espai i el temps, i el destí humà va més enllà d'ells; per això el monaquisme tradicional diu que la veritable vida te poc a veure amb aquesta vida en l'espai i el temps, i així, hom arriba a dir: "la vida de dalt és la veritable vida". La de baix, -simplificant-ho una mica-, serveix, en tot cas, per fer-nos dignes de l'altra, desprenent-nos progressivament de les estructures materials d'aquest món.
Comentari
La vida monàstica nova vol integrar
tots els elements materials que apareixen de la realitat espaciotemporal, en un
nova dimensió, que pugui integrar-los, mitjançant una transformació; així, no
sols de pa vivim, sinó que el transformem
i el convertim en la mateixa matèria
del nostre ésser. La nostra "vida", el nostre ésser, va més enllà des
que naixem fins que morim; i d'aquí que el monjo comparteix aquella "secularitat sagrada"; no espera una
"altra" vida, sinó que intenta descobrir la veritable Vida en aquesta.
En el seculum es pot
realitzar allò que totes les espiritualitats ensenyen: "Jo he vingut només
per ensenyar-vos el camí que us alliberarà de sofriment": la resta, es
supèrflua, i un obstacle par assolir el nirvana". Cal superar l'existència
dividida, i mantenir la unitat, dient: que el temporal és la manifestació de
l'etern i la seva ombra; que el món és la creació o el cos de Déu mateix i com
a tal és bo; que l'autèntic esperit humà
és un esperit encarnat; i que el Cèsar, pertany (també) a Déu.
"Per a Déu no hi ha res impossible"; ni allò que l'ascetisme
actual intenta fer possible, i que fins ara semblava inconcebible: una
perfecció que en algun sentit no sigui també personal, no és humana. Aquest és
el repte de l'espiritualitat monàstica de nostres dies que s'atreveix a dir
sobre la salvació: "si no (es) a la terra, tampoc en el cel". El
monjo també "ha sentit dir" que el Regne, potser ni és dintre ni és
fora, sinó entre nosaltres, i en
aquesta interacció cosmoteàndrica, s'esforça per assolir el fi: "ser una
llum per a si mateix".
Discussió: Amb
el impacte terrible de la modernitat en les espiritualitats d'Orient i Occident,
¿quina és la relació entre el monjo
modern i mon modern?.
PROPERA SESSIÓ: dissabte 17-03-2018.
L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA
SENZILLESA". El
cànon del deixeble. (pàg. 253-266).
-----------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada