SESSIÓ DE 13-01-2018. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón
PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". El cànon del
deixeble (pàg. 239-247).
c la prioritat del silenci sobre la paraula
Glossa
Si be al principi era la paraula, el principi no és la paraula, sinó el
Silenci primordial, o Font de tota divinitat. És d'un silenci previ, d'on sorgeix tota paraula. Aquest
silenci és, però, un silenci que parla, que no violenta les paraules, que
potser no es res, però alhora es d'on brota tota paraula veritable.
La Paraula, al pròleg de l'evangeli de Joan, "era en el principi"; però alhora
"era i estava" amb Deu. Per
entendre-ho, -d'una manera que depassa la lògica-, una certa intuïció veu
que el "logos" (Paraula, Verb,
Fill, Amor de Déu) és per al home, un
lloc de reunió i d'encaix de totes
les coses contràries i oposades. Qui ho descriu, -S. Joan-, pot
intuir que aquelles coses tenien ja "existència
prèvia", o millor, ja "eren
presents", per, després, ser totes
reunides en ell. En aquest sentit, el "logos",
pot indicar la simple "presència"
del Déu-Pare, en l'ordre de la creació, en la Paraula, en el Fill. El silenci ni
parla ni té res a dir. El silenci autèntic no es repressió de la paraula, sinó
mes aviat és la consciència de la veritable entranya del logos. Si es talla el cordó umbilical que els uneix, el silenci
s'esvaeix i el mot mor.
Quan aquesta Paraula es fa carn, es "revela", (occident), o "s'escolta",
(orient), al mon de l'home. El paradís, ¿no és sinó l'escenari lliure per naturalesa, dels convidats a fruir -o no-, en
l'amor de Déu, a on estem adormits, fins que se'ns revela, o escoltem el so que
ens "desperta", com va viure el
Buddha?
Comentari
Per als monjos moderns la il·luminació s'obté quan es viu en la complexitat;
desprès de "domar el bou",
individualment, necessita tornar al "mercat" dels homes; llavors
assoleix que el nirvana de les
altures és el propi samsara en que viuen
els seus germans, els homes.
d la Mare Terra abans que la
comunitat d'homes
Glossa
La Terra és una; la Terra és més simple que l'home, que és més
complex. Entenem que es refereix al respecte per la natura, que sempre ha estat
present: "ora et labora". Els monjos, en haver obert el seu cor a
l'aspiració primordial, estan en disposició completa ver el mon dels cels. Viuen
en comunió amb el cosmos i estan en contacte amb la saba de la terra. I,
tanmateix s'allunyen dels "problemes" mundanals, no intervenint més
que quan son requerits; son d'aquells que conreen la terra, i viuen dels seus fruits, dels productes artesanals,
en acord amb la natura.
El monjo modern, veu la violació que s'està practicant a la Mare
Terra, i vol restablir el seu paper originari dintre del cosmos; es potser
dintre de la cosmoteàndria que Raimon
troba el lloc que li correspon a la terra.
PROPERA SESSIÓ: dissabte 17-02-2018. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". El cànon del deixeble. (pàg. 247-259).
-----------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada