SESSIÓ DE
11-11-2017.
L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL
1, TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". El cànon del
deixeble
(pàg. 228-236).
ELS NOU SUTRA
S'enuncien els nou sutra, per oferir una visió de conjunt:
a) Obrir-se a l'aspiració
primordial. b) La primacia de l'ésser sobre el ser i el tenir. c) La prioritat
del silenci sobre la paraula. d) La mare terra abans que la comunitat dels
homes. e) La superació del paràmetres espaciotemporals f) La consciència
transhistòrica abans que la preocupació històrica g) La plenitud de la persona
més enllà de l'individu. h) La primacia de la santedat i) El record de la
Realitat última i de la seva presència constant.
a Obrir-se a l'aspiració primordial.
Glossa: En el inici del camí de les dues vessants del monachos hi ha la senzillesa i la
simplicitat; quelcom que ha de ser assolit superant la multiplicitat;
hem d'arribar a la unitat essencial de les coses i de nosaltres mateixos per
ser el que (inicialment ja èrem i) som. Però
al estar amagat en l'apariència, cal una nova recerca, com un "tornar a
ésser" des del nostre interior. Antigament això es feia confessant les
regles monàstiques del compuctio cordis
(penediment del cor), i de conversatio
morum (conversió o reforma de vida), o bé deixar darrera les "coses
d'aquest mon" (laukika); en
resum, una ruptura del cor, o del nucli de la persona(1). Cal que aquest s'esberli, es trenqui per a ser recompost després de (hamartia), el pecat (dukkha),
el sofriment (avidya), la ignorància,
etc.
Avui dia diríem, que falta una
iniciació, que a la vegada requereix d'una aspiració,
a la que prèviament hi ha d'haver un descobriment, una revelació (2) o "baptisme de desig" al mon cristià. "El
mateix dia que ens trobem amb el cor trencat, esdevenim renunciants", -diu
una Upanishad. Cal trencar el cor vell, perquè es renovi i en la eclosió de l'aspiració primordial, n'emergeixi
el nou cor, el Jo, i donar pas a la nova persona, amb una vida de compassió, d'amor,
i de comprensió, desprès d'haver trencat els mur de la condició humana egoista,
ignorant, dolenta.
Qui ho farà?, -pregunta Raimon.
Arribar a base de voluntat no es possible; l'aspiració es nomes una condició
per arribar; cal una altra cosa, intuint el misteri: Déu, l'atman el gurú, la
gràcia l'amor, ... és allò que toca o renova el cor. Hi ha d'haver una actitud
passiva, quelcom que "s'esdevé en mi", com un do.(3)
Cal quelcom més que el
sacrifici. Ha nomenat aspiració a
aquest dinamisme de l'ésser humà, -com a fruit de l'esperit arrelat en la
mateixa naturalesa espiritual de l'home-, i no desig a fi d'evitar confusions amb altres espiritualitats
monàstiques, que, com el Budisme, condemnen tot tipus de desig, tan del 'bo'
com del 'dolent'. 'Desig' es activitat de l'ego,
mentre que 'aspiració' es respiració
del l'esperit interior.
Comentari: el monjo nou ha de passar per la conversió cosa que requereix de la iniciació. També suposa un cert trencament amb l'estadi previ de l'existència.(4). Però hi han dues variacions en aquest camí.
1ª. Les pràctiques de
mortificacions, i experiments antics etc. no son les d'avui dia; en canvi
combatre el mon i els seus dimonis pot significar fer-ho ara contra a el
'sistema' i els seus 'tecnòcrates', (i afegim: la globalització, l'explotació de migracions, l'economia
de mercat, etc.). També hi mancaria la joia, i el gaudi.
2ª. El nou monjo tampoc accepta
fer coses irracionals com "regar un bastó", i a la vegada, l'actitud
dels superiors; manar coses irracionals sense explicar el que tenen de
racionals no es ben rebut pel deixeble. El penediment sol basar-se ara en qüestionaments
personals, a través de experiències pròpies, sense experiments artificials.
(1) (Podríem afegir: la desafecció, el desaferrament, com diu després, al comentari)
(2), (4) (o realització d'una nova consciència d'aquesta realitat)
(3) Aquest tipus d'acció tradicionalment s'atribueix a l'Esperit Sant
PROPERA SESSIÓ: dissabte 16-12-2017. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL 1,
TOM 2. " BENAURADA SENZILLESA". El cànon del deixeble. (pág.236-247).
--------------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada