SESSIÓ DE 18-06-2016. Es treballà
la secció 2ª de L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA: “L'EXPERIÈNCIA SUPREMA: LES VIES
D'ORIENT I OCCIDENT” (del llibre "DE LA MÍSTICA"). (pàgines
376-392) de l'Opera Omnia de R. PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida
Les vies d'Orient
i Occident
Sobre els valors de cadascú, es diu que han estat
separats, vivint de la incomprensió mútua. No poden ser concebuts com a conceptes
històrics, -car el futur d'Orient pot
dependre de la política d'Occident. Les distincions culturals i les divisions religioses no poden ser tampoc atribuïdes
a un o altre, però sí poden ser entesos com a categories antropològiques.
Tal com és
vista la realitat última (o l'Experiència
suprema) en cadascú d'ells es poden definir quatre
arquetips de l'ésser humà, dividits en dos grans grups, notant en cadascú
d'ells, a la vegada, la tendència a remarcar la divisió entre transcendència i immanència.
En el primer grup, un correspondria a les religions abrahàmiques, judaisme, cristianisme i islam, amb la predominança
de la transcendència transcendent, i un altre, que correspondria a les
tradicions del hinduïsme. En el
segon, la immanència transcendent correspondria al buddisme, mentre que les de predomini de la immanència, hi trobem
la tradició religiosa xinesa, així com l'esperit laic modern.
Transcendència transcendent: és reservada a Déu (YHVH, Teós , Allah), Pare, creador
i per tant fóra del mon. Nosaltres podem estar unit a ell mitjançant l'amor i el
coneixement. L'Experiència suprema no pot fugir totalment de la condició
humana, la qual ens ha de llençar als braços de l'Absolut.
Transcendència immanent: Brahman
és la base, el substrat de tota existència. És la matriu, la yoni, més com
una mare que una ordre que arriba des de dalt. No guia sinó que sosté. L'Experiència
suprema és estar immersos en Brahman, no
tant per a esdevenir brahman sinó
descobrir el brahman que hi ha en mi,
que jo soc. L'Experiència no es
romandre en la condició humana, -amb nom i forma-, sinó ser la totalitat; perdre's, sense por a desaparèixer, o a perdre l'ego.
Immanència transcendent: Planteja anul·lar tota idea
o representació de l'ésser en nosaltres, perquè el no-res pur (sunyatta) pugui emergir. El Nirvana és la experiència suprema, que
no és de cap manera "experienciable", i que, a sobre, s'adona que el propi
samsara és el nirvana: no hi ha altre transcendència que la immanència, i es pot
assolir, precisament, extingint el desig de transcendir la condició humana.
Immanència immanent: Aquí ja no cal transcendir la
immanència doncs no hi ha més món que aquest, on s'ha de resoldre tot. La
religió és la suprema indiferència. Y l'experiència suprema consisteix a
renunciar a tota extrapolació i submergir-se en la situació real del món, com
fa l'espiritualitat laica moderna, negant-se a especular sobre qualsevol
experiència estranya a l'esfera terrenal. En el que és concret, troba el que és
universal; en la dada, tot el que és necessari.
Hi ha alguna manera d'acceptar les
diverses experiències de l'home?. La falta de una confiança recíproca és per manca
de comprensió de l'altre. Hi falta, 1) un desplaçament dels valors objectius fins
a la veritat experiencial; 2) distingir entre el relativisme agnòstic i una relativitat
realista: en aquesta, no hi ha res absolut
en aquest mon relatiu; 3) el logos (com a raó) no és l'únic poder de
l'home ni el seu do més preuat. Cal integrar les exigències del logos, però també la realitat del mite,
i per últim, en especial, la llibertat del l'esperit.
PROPERA
SESSIÓ: dissabte 17-09-2016. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR: VOL
1, TOM 2. ESPIRITUALITAT, EL CAMÍ DE LA VIDA. El
camí espiritual cristià. La Joia Pasqual, (pàgs. 101-135)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada