SESSIÓ DE 14-05-2016.
Es
treballà la secció 2ª de L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA: “L'EXPERIÈNCIA SUPREMA: LES
VIES D'ORIENT I OCCIDENT” (del llibre d'en Raimon, "DE LA
MÍSTICA"). (pàgines 369-376) de l'Opera Omnia de Raimon
PANIKKAR, Mística, plenitud de
Vida.
La pèrdua del
subjecte
Per a que
l'experiència sigui "suprema", cal que la consciència (de relació
entre subjecte i objecte) sigui pura, es a dir, que
contempli els tres nivells d'experiència que s'han dit: el sensible, el intel·lectual,
(intel·lecte), i el místic, incorporant així tota la realitat.
Aquesta
consciència "suprema", no pot ser la original de l'Edén, que ni tenia consciencia del bé ni del mal,
doncs era pura innocència, (1) però sí
podem crear-la en nosaltres, en aquest món, en aquesta realitat en què ara
vivim. I per això no hi pot haver ni objecte
ni subjecte: és mes aviat, una no-consciència-de-sí-mateix.
Per descriure
aquesta experiència es posa l'exemple
d'una branca d'un arbre, amb la qual, a nivell objecte, 1) la puc olorar, mossegar, tastar, etc (nivell sensible); 2) puc meditar sobre ella,
concentrar-me, connectar amb el que, a través de l'arbre, és part del mon
natural; (nivell mental); 3) puc
arribar a veure, a través d'ella, com un reflex, una imatge, de tota la
creació, perdent-me en ella, arribant l'experiència a una certa "visió de Déu" (nivell místic).
Però a nivell subjecte encara quedo jo en l'experiència, on potser he
estat arrossegat fora, perdent-me en
l'objecte, però encara queda un mi;
doncs no he estat transportat més enllà
de mi. Cal perdre el meu "ego", per tal que l'experiència ja no sigui
"meva" d'alguna manera, i en canvi sigui el Jo diví, en el qual la meva persona està immersa o unida, qui transformi la meva vida.
Aquesta
experiència és anomenada la porta de
l'experiència suprema, doncs la vida continua com en qualsevol altre
mortal, però qui l'ha tinguda viurà una vida diferent, doncs aquesta experiència
obre el camí del coneixement, i del ser.
Com es pot descriure
la experiència suprema?
·
Tenir
la experiència del tu; realització
d'un mateix com un tu: tat twam asi
(això ets: tu).
·
Comprendre'm
a mi mateix com la realitat sencera,
com una metanoia, canvi de nous o de ment.
·
Es
una consciència, -no autoconsciència, en sentit d'experiència de sí mateix. No
hi ha consciència del jo. Només consciència, i això es precisament el tu: la consciència del jo, que és la font de consciència. Fins i tot el vertader
principi d'identitat, no pren la forma
del "jo sóc jo", sinó la
del "jo sóc tú".
__________________________________ Comentaris:
(1) Innocència: es pot referir a l'estat -inicial
o actual-, representat en diverses tradicions:
a) En el Logos de Heràclito (f.50): logos es
"La reunión conjunta dels contrarios". Es la 'fhisis', el Ser de los entes, o sea también, "manifestació de
l'Esser en els ens". "Uno es Todo". Pues Lógos es sinónimo de Ser y de physis y significa la reunión de una cosa con otra, la Totalidad-Relación que enlaza
todo con todo y sostiene todo en el Todo. Es armonía en la diversidad y en la
oposición, y es contienda
en la unidad. Es lo que, más allá de todos los entes, los sostiene y reúne en sí y los sostiene en su relación
esencial a lo diverso de sí." (de la No-dualidad de M. Cavallé).
b) En el "Te" del
Tao Te King de Lao-tsé: es ausencia de contrarios u opuestos: es al conocer lo positivo cuando se
engendra lo negativo.
c) En el Bhagavad Guita, según Ghandi, (C.18) en
que el hombre sabio que conoce el secreto de la acción sabe que ninguna acción
procede de él, que todo procede de Dios.
d) En el jardín del Edén: en inocencia, se vive en el árbol
de la Vida, sin tener que "comer" del conocimiento del bien i del mal.
PROPERA
SESSIÓ:
dissabte 18-06-2016, (pàg. 376-392).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada