SESSIÓ
DE 20-02-2016. Es treballà el Capítol III, “Els llenguatges místics”
(del llibre d'en Raimon, "DE LA MÍSTICA"). (pàgines 337-340) de
l'Opera Omnia de Raimon PANIKKAR, Mística,
plenitud de Vida.
En el llenguatge cristià, -Jesucrist -, es pot resumir
en 3 fets; el primer va ser 1) encarnació.
2) Creu.
L'experiència
de la Creu és una experiència de mort i resurrecció, però a la vegada de
desesperança i d'esperança. La Creu ve a ser com un símbol de "immolació
de la Vida": >>ningú te més amor que el que dóna la seva vida per
als seus germans<<. La experiència de la Creu, fa viure, amb tota la seva
cruesa la mort, però indica també la existència d'una nova Vida, revelant
que la condició humana es també la situació divina. Mort, si, però
alhora, resurrecció, en tota la seva glòria i alegria. Jesús es desfà
del seu déu, Jahvé, remetent el seu
esperit al Pare, la seva Font, l'Origen, el Silenci.
3) Resurrecció.
Crist,
"morint va destruir la mort i ressuscitant va reparar la vida" es diu
a la Litúrgia; i també, "he ressuscitat i encara (soc) amb tu", doncs
sempre és dins, viu dins, segons els místics. Viu en el lloc més fons del meu
cor. No se n'anava "al cel"; quan els deixebles van dir que "es
quedés amb ells, perquè era tard"; ho va fer, -i per això va desaparèixer
de la seva vista, quedant al seu interior.
L'experiència de la resurrecció no ho
és d'una vida (bios), sinó de la
Vida, la que era des del Principi (Jn. 1.4), i on per conviure-hi, cal morir a
l'ego; de la "Vida eterna"
de que parlà Crist. Quan s'experimenta la Vida divina no es deixa de ser home, -amb
defectes i debilitats. Es la vida en que seguim, -no al cos o a l'ànima-, sinó
a l'esperit. L'experiència de la resurrecció es aquí i ara, en "moments" que es "revelen"
tempiterns. L'experiència de la "creació contínua" és
de la resurrecció, sempre present.
_____________________________________________
- A part de la visió clàssica de la mort, algú destaca que tot allò que "mor" afora nostre, va "naixent" a dintre. Morint a tot el que "som", neix el que es "reencarnació".
- Es destaca el símbol de la creu com a lloc de presència de les polaritats, com son el be i el mal, el dolor y el gaudi, etc., anant més enllà del que representen, i que això reporta la visió de la creu com a "transvaloració de tots els valors" (Nietzche).
- En Raimon fa notar en aquest capítol la seva experiència personal, a través d'aquest "anonadament", segons les paraules de Jesús:
"Déu meu, Déu meu, ¿perquè m'has abandonat?" ("Elohí, Elohí ¿lemà sabactani"?)
Comentaris:
1): Déu no pot contestar des de la transcendència: no pot parlar a l'immanent. 2): Aquest Déu ha d'esser a-dual; per tal no caure en la "dualitat", no pot contestar. 3): És com despendre's de la darrera pell que li queda, -com fa la serp-, abans la seva desaparició; (com un darrer "apego" de qui, passat ja el nirvana, arriba al paranirvana). 4): Aquest déu, en dir-se "meu", no es el Déu del que som Fills i hereus; per això, desprès remet el seu esperit intern al Pare, a la seva Font: és Déu en nosaltres.
1): Déu no pot contestar des de la transcendència: no pot parlar a l'immanent. 2): Aquest Déu ha d'esser a-dual; per tal no caure en la "dualitat", no pot contestar. 3): És com despendre's de la darrera pell que li queda, -com fa la serp-, abans la seva desaparició; (com un darrer "apego" de qui, passat ja el nirvana, arriba al paranirvana). 4): Aquest déu, en dir-se "meu", no es el Déu del que som Fills i hereus; per això, desprès remet el seu esperit intern al Pare, a la seva Font: és Déu en nosaltres.
PROPERA
SESSIÓ: dissabte 12-03-2016, (pàg. 344-355).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada