SESSIÓ DE 23-01-2016. Es treballà
el Capítol III, “Els llenguatges místics” (del llibre d'en Raimon,
"DE LA MÍSTICA"). (pàgines 331-337) de l'Opera Omnia de
Raimon PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
El llenguatge
cristià
Com ja es va dir té la pretensió de "veritat
exclusiva", de ser l'únic llenguatge vertader.
La seva essència seria el contingut
de veritat que conté. El preu de la
veritat és la renúncia a que sigui propietat privada, exclusiva. Però potser
tot depèn de la interpretació: la qüestió no versa sobre la l''experiència
mística sinó sobre la formulació cristiana de tal interpretació. I aquesta no
és la fe experiencial de que tracta la mística.
El símbol dels la mística cristiana, Jesucrist, Déu i Home, es pot també
reduir a 3 fets:
1). Encarnació.
L'experiència
completa de Jesucrist és la que duu a
descobrir la veritat del que afirma la tradició cristiana: d'un únic i mateix
acte, Déu crea el món i engendra el Verb (o "logos"). En l'experiència de la
realitat de Jesucrist, s'intueix que Déu i el Cosmos no són dues coses, dos
éssers. Existeix un Home real que és a la vegada, cos (Matèria), com soc jo, i
Diví (Esperit) com aspiro a ser. És l'experiència del fet que Déu es humà, i l'home és diví, -per comunió (koinonia) amb la naturalesa divina.
_______________________________________
Es comenta
que l'home i Déu són una mateixa cosa: el que és U, entre l'home i Déu: així ho
era inicialment en el pensament simbòlic. Però que la transmissió, -avui dia a través
del pensament conceptual-, els ha escindit en dos: d'una banda s'apunta al "individualisme",
del que s'entén com a "individu" en comptes de com a
"persona", -probablement des dels segles XVI-XVII.
En la condició de "persona", hi ha una relació entre un "jo" i un "tu". Però a causa d'aquest pensament conceptual es va perdent, la relació, fins que si es trenca, es dóna pas al individualisme. En comptes de establir una relació de complementarietat respecte al món, acaba en una relació d'explotació. S'apunta també que en el cervell de l'home hi una part analògica, i una lògica, i que a causa del predomini d'aquesta, hem deixat el "natural" a la seva sort, privant-lo de tot misteri.
Si els
orígens d'aquesta confusió inicial podrien ser des de l'època d'Aristòtil, en
que es vol "definir" tot, la teologia cristiana ha mostrat un Déu com
el Senyor de la creació. El món occidental ha donat l'esquena a l'espoli que la
ciència i la tècnica del s. XIX van fer de la naturalesa, fins l'aparició
posterior de moviments com l'ecologista.
PROPERA
SESSIÓ:
Dissabte 20-02-2016, (pàg. 337-350).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada