SESSIÓ DE 19-12-2015. Es treballà
el Capítol III, “Els llenguatges místics” (del llibre d'en Raimon,
"DE LA MÍSTICA"). (pàgines 326-334) de l'Opera Omnia de
Raimon PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
El llenguatge
cristià
Té la pretensió de "veritat exclusiva", de ser l'únic
llenguatge vertader. La seva essència seria el contingut de veritat que conté.
Reflexió: Aquest llenguatge, se'ns ha velat
-en part-, degut probablement a que ha estat transmès basant-se en la visió
d'un crist redemptor, atesa la nostra
pretesa culpa, que motivà el
sacrifici del Déu-pare, immolant el
seu fill. Aquesta tradició,
"institucional", no impedeix que, tant les visions de nostres místics
a occident, així com la dels mestres espirituals d'orient, estiguin desvelant ara una nova dimensió,
-oculta-, en el nostre llenguatge místic, en un temps de síntesi i fecundació.
______________________________
Sobre si les
darreres reflexions sobre el caràcter "centrífug" d'amor extàtic, o be
el "centrípet" d'amor a un mateix, responen a realitats diferents cal
dir:
Des d'un
punt de vista sembla que es tracta del mateix: en definitiva, l'amor és
"únic", amb independència d'allà on sorgeixi, o del punt on es situï
qui ho "viu". D'altra banda però, al pròleg de l'evangeli de Joan es
diu que "Déu ens ha estimat primer", atès que "en el principi
era el verb". Ara bé, si deixem de banda aquesta "prioritat" en
l'actuar de Déu, -explicitada per l'home-, podem reconèixer que cada persona és
fruit d'aquest "únic" amor, que tot és ple d'amor, i que per tant, cal
que flueixi en totes direccions. L'acte d'agraïment no es tan individual com
universal.
La condició humana -i alhora divina-,
de ser "engendrats" per amor del Pare, en el seu fill únic, de ser "fills
i hereus", ens fa dirigir la mirada a una visió global de l'univers, on no
hi ha diferències, doncs l'amor -com s'ha dit-, és el mateix per tots. La
consciència pot obrir-se a que tan bona pot ser l'actitud de "rebre"
com la de "donar".
I com vam dir, cal "rebre" en l'amor, -tot el que "som",
tot el que "hi ha"-, tant si es veu bo com dolent. Si no es veu tot com a correcte, si no hi ha
l'actitud d'acceptació de tot el que
s'ha engendrat i creat, l'home pot errar, intentant "crear" un altre món, on preval el que ell entén com a "bo
i perfecte", a la seva manera, amb la seva raó, "oblidant",
"velant" així la divinitat. (Heràclito, M. Eckhart, M. Cavallé).
PROPERA
SESSIÓ:
Dissabte 22-01-2016, (pàg. 334-350).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada