SESSIÓ DE 19-09-2015. Es treballà el
Capítol III, “Els llenguatges místics” (del llibre d'en Raimon, "DE
LA MÍSTICA"). (pàgines 297-305) de l'Opera Omnia de Raimon
PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
EL LLENGUATGE INTERCULTURAL
Com a resum del capítol anterior, l'experiència mística és la consciència de l'obertura a la tercera dimensió (espiritual) de la realitat, dimensió que conjuntament amb les altres dues -sensible e intel·ligible (mental)-, permet viure una vida en plenitud.
Aquesta consciència és oberta no sols
als "místics" sinó a tothom.
Viscuda en funció de les diversitats religioses, culturals, geogràfiques i històriques, no podem dir que descriguin la mateixa
realitat.
El llenguatge místic és un llenguatge simbòlic: en Raimon, parla dels 4 llenguatges
"viscuts", hindú, buddhista, cristià i secular, per haver
experimentat la intel·ligibilitat interna com a criteri de veritat. Ningú pot entendre una cosa que creu falsa.
Aquest llenguatge simbòlic requereix de la participació del subjecte que parla (de la
seva experiència -inefable-), com la del subjecte que escolta. No podem parlar de la e, experiència nua però si de la E, la nostra consciència
d'ella.
LES INVARIANTS LINGÜÍSTIQUES:
Inefabilitat: Tracta d'allò
lingüísticament inexplicable però comunicable
a través de la traducció.
Amor. El seu caràcter
extàtic, -de l'amor-, es sempre sensible, es a dir experiencial. Sempre que es
parli d'unió, unitat, identificació o polaritat sempre ens parla d'un salt
centrífug, fora del nostre centre. Però s'insinua que es tambe un descens de la
transcendència cap a nosaltres que ens fa conscients de la nostra immanència.
Coneixement. El llenguatge místic
té una pretensió de veritat -es coneixement conscient encara que pugui tenir
moments que transcendeixin la consciència.
_________________________________
Comentant que l'experiència
mística estima de forma "centrífuga" -i que ens deixa buits dirigint-nos cap a l'altre-, això
no pot obviar l'experiència de “l’amor
a un mateix”; doncs l'amor a l'altre brolla del naixement d'aquest. "Déu ens ha estimat primer..." i nosaltres, engendrats per l'amor del
Pare, som estimats en el seu Fill únic, -i "primer" amor-, i del que se'n deriven "tots els altres"; (a l'hinduïsme, pot ser
relació entre Brahma i Atman). Tot
el que és el fill prové del Pare....;
Tot el seu amor s'ha engendrat (no creat) en nosaltres, (M. Eckhart). Es
desvetlla així la consciència de que "jo ....(també)... soc",
o "Tu eres eso" (Nissargadatta)
o "Se lo que eres", (R.
Maharsi). Potser desprès caldrà veure que aquest "jo" sobra, i restarà només el "buit", ( Buddha);
quedarà un "soc", o "hom es" -sense necessitat de cap jo.
PROPERA
SESSIÓ:
Dissabte 17-10-2015, (pàg. 305-317)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada