SESSIO DE
16-05-2015. Es
treballà “l'experiència humana integral” del
capítol “L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA" (del llibre d'en Raimon, "DE LA
MÍSTICA") (pàgines -289-297) de l'Opera Omnia de Raimon
PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
L’EXPERIÈNCIA MÍSTICA ESTA
EN RELACIÓ DIRECTA AMB TOTA LA CONDICIÓ HUMANA
La mística parla amb la Paraula autèntica, que és mediadora entre el Pensament i l’Ésser. I la visió
mística és la que veu amb els tres ulls alhora: no es “intimisme”. La paraula
que porta a la praxi, a l’acció, ens arriba també així:
“gnoti seauton”- “Coneix-te
a tu mateix” / “ko ‘ham” -“qui (soc) jo”?
Aquestes frases representen l’essència de l’experiència mística: l’autoconeixement
d’una gnosis plena d’eros (sentiment) i d’un autós que abarca el macrocosmos. O
també en aquella “viure la Vida” (...“en Ell hi havia la vida”). Experiència
doncs, sensible, intel·lectual (mental) i espiritual.
Però son els altres qui finalment em descobreixen qui es aquest “jo”,que
no es pot confondre amb l’ego: no es pot estimar Déu sense estimar l’altre, ni
l’altre sense estimar Déu, i no se’ls pot conèixer sense tendir a una comunió
amb ells, es a dir estimant-los: ”...quan feu l’interior com l’exterior... i el
superior com l’inferior, aleshores vindrà el regne”. (Evangeli de Tomàs).
La visió mística inclou tant l’Altre (alter) com a mi Mateix, tant la Humanitat i la Terra com el Diví: és
la experiència cosmoteàndrica. El místic no es pot estar indiferent als
sofriments humans; es sensible al dolor del món, al patiment i injustícies
humanes; la fam i set de justícia és una característica de l’esperit místic, i
aquesta sensibilitat humana sembla un criteri de l’autèntica mística. L’”opció
preferencial dels pobres" de la teologia de l’alliberament cristiana
sorgeix d’un impuls místic.
L’experiència mística té una relació amb la totalitat de la
condició humana: allibera del temor i de inhibicions per por del fracàs. Les coses
es fan perquè s’hi troba un sentit i no
pels resultats: “La rosa no té perquè, floreix perquè floreix” (A. Silesius).
El místic troba la relació (la relacionalitat) de tot; és un
realista; no perd la pau, no espera una
altra vida, sinó que en té l’esperança, viu la Vida, amb el sofriment de no
poder-ho fer en constant plenitud (mentre hi hagi temporalitat).
________________
Comentem que no s’ha d’oblidar “l’amor a un mateix”,
doncs som “fills i hereus”. L’abocament a l’activisme “exterior”, pensant en
contenir l’ego no pot sufocar el jo. Estimar
l’altre com a tu mateix, comporta adquirir
consciència que primer t’has de conèixer, t’has de trobar, i estimar, com diuen
les tradicions: “tu ets això”, o bé, “jo soc el que soc”, o bé, “sea lo que
usted es”: tots fills del Pare.
PROPERA
SESSIÓ: Dissabte
20-06-2015, (pàg. 297-305).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada