SESSIO DE 11-04-2015. Es treballà “l'experiència humana integral” del
capítol “L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA" (del llibre d'en Raimon, "DE LA
MÍSTICA") (pàgines -279-288) de l'Opera Omnia de Raimon
PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
Sobre el títol del cap. anterior:
“Som
conscients d’una triple experiència:
1.SENSIBLE 2.INTEL·LIGIBLE 3.ESPIRITUAL”.
1. D’una part, mancaria una quarta experiència: la real o divina, atès que ja “som”
des del inici de la creació…(“en el somos,
estamos, i nos movemos, ”.... S. Pau).
2. En la paraula “intel·ligible”, utilitzada per Raimon s’hauria
d’entendre allò mental o anímic.
Discutim sobre les diferències que això comporta. Finalment, es pot
resumir dient que ja som cos ment i
esperit, i que el que en Raimon diu que la mística no nomes es “experiència” de Déu, sinó que -en
aquesta triada de cos, ment i esperit-, ja ho som tot, cosa de la que ens
n’adona’m quan s’adquireix consciència d’això: que ho som. També:
·
Amb la consciència entenem que cal que la llavor caigui i mori
perquè neixi la nova vida: si la personalitat no mor, l’espiga no neix.
· En l’época moderna, com que la nostra visió de la consciencia esta afectada per allò "temporal"...... no resulta real, i això mateix ens destrueix la corrrecta visió.
·
L ‘U es diferent i en part
contrari, al que en diem “trinitari”.
·
“Buit” i “forma”, si bé son contraris i causa de divisions en el
mon místic, esdevenen el mateix quan es supera la dualitat.
________________
Resta per parlar dels tres sentits, que també es poden dir tres amors, o tres formes de sentir o tocar
la realitat, sense oblidar que coneixement o intel·lecció i sentiment o amor no
es poden separar l’u de l’altre. Clàssicament, la mística es definida com
quelcom experièncial, referint-se a
coneixement amorós de Déu: estimar
Déu és coneix-se’l, i coneix-se’l és
ser-ne’.
Tothom és potencialment un místic,
diu Raimon, assenyalant que ni
l’experiència de la transcendència ni la de la immanència no poden ser una experiència
mental: manca l’actualització, la experiència en l’”acte”, i aquest és l’amor.
S’ha de sortir d’un mateix: l’objecte (ob-jectum)
com a tal no està en mi, però cal assimilar-me’l, es a dir convertir-lo en
subjecte (sub-jectum), -en el meu
‘no-res’-. S’esdevé així l’experiència pura:
pura Presència, buida de tot i del meu ‘no-res’.
En aquest “toc” toquem
l’infinit en un sol punt, en que hi ha una certa comunió amb tota la realitat, i en especial dels homes, que
no es pot anomenar sinó mística, una
participació en l’experiència de la Vida. I així, la nova innocència que surt d’un cor pur
veuen la realitat, el que és, l’Ésser
PROPERA SESSIÓ: PENDENT DE CONFIRMACIO:
dissabte 16-05-2015, (pàg.289 -297).
_________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada