___________________________________________________________________
SESSIÓ DE
20-09-2014. Es treballà “l'experiència humana integral” del capítol
“L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA" (del llibre d'en Raimon, "DE LA
MÍSTICA") (pàgines 247-251) de l'Opera Omnia de Raimon PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
Es va debatre
si a través els diversos llenguatges es pot arribar a entendre les mateixes
experiències, -tal com han dit els místics-, o bé tenen totes quelcom específic, segons E =
e.l.m.ir.a., sense arribar a un acord.
També
es va preguntar on és aquest amor tan
recóndit, que pot arribar a buidar la consciència. No es tracta d'estimar amb
la voluntat d'un impuls nou, com mai s'ha fet, doncs estariem repetint vells
patrons. Es tracta potser de comprendre que son moments en que es pot "sortir
del sí mateix, (del "jo-ego") mantenint una actitud extàtica, com
en els exemples que s'han dit:
- dibuixar un cercle perfecte, amb molta concentració o
- restablir una relació amorosa llargament trencada, o
- embriagar-nos amb la bellesa d'una flor, o
- compadir gent que ha quedat deshauciada, etc.,
experiències tanintenses que quan es donen
ens fan "perdre" el propi jo.
Llavors, potser es pot viure
nomès amb la concentració, amb
l'amor, amb la bellesa i amb la compassió pures, que
segueixen estant en nosaltres, que es el que ens ha fet sortir
d'un mateix, i alhora oblidar-nos
dels seus conceptes: el cercle, la relació amorosa, la flor, els deshaucis.
De viure estáticament en el món del
"conceptes" i de les coses, es pot arribar a "ser"
totes les coses significades pels conceptes i així anar ampliant la consciència
fins conèixer (estimar) tota la realitat, amb independència de si es
"bona" o "dolenta".
Visquent aquestes experiències -on veiem
que el jo-ego queda sense
"formes" i judicis-, es pot intuïr i viure una altra realitat,
"sent-ne" aquesta altra realitat. La ment no necessitaria ser
el centre de tot, com a l'edat mitjana ho era la terra respecte a tot
l'univers; amb el gir Copernicà l'antic centre terrenal va desaparèixer, i ara
es pot dir que el centre está en totes
parts i en ninguna. En el mateix univers les antigues experiències ara
es tornen noves (E); no
necessiten d'un centre com és
l'antiga poderosa ment.
I atès que parlem d'experiències quasi
puntuals o molt breus, es difícil de mantenir-les i sobretot,
d'eixamplar-les en la consciència, però
mantenir-les en el temps ajuda a evitar
les dualitats jo-món, subjecte-objecte etc..
PROPERA SESSIÓ: Es
convoca per al dissabte 25-10-2014, (pàgs 251-259). Es comunicarà per
correu als qui ho desitgin.
______________________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada