QUI SOM

SOM UN GRUP DE PERSONES, QUE PROVINENTS DELS COL.LOQUIS D'EN RAIMON PÀNIKKAR A TAVERTET VOLEN COMPARTIR EL DESENVOLUPAMENT DE LA CONSCIÈNCIA, I LES SEVES EXPERIÈNCIES DES DEL VEDANTA ADVAITA (NO-DUALITAT) I LA VISIÓ TRINITÀRIA.
ES TROBEN REGULARMENT, TREBALLANT TAMBÉ TEMES COMUNS D'ALTRES ÀMBITS RELIGIOSOS I FILOSÒFICS A TRAVÉS DEL SILENCI, L'ESTUDI, LA COMPRENSIÓ I LA MEDITACIÓ I ACCIÓ CONTEMPLATIVES
.

dimecres, 18 de juny de 2014

_______________________________________________________________________

SESSIÓ DE 17-05-2014. Es treballà “l'experiència humana integral” del capítol “L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA" (del llibre d'en Raimon, "DE LA MÍSTICA")  (pàgines 226-233) de l'Opera Omnia de Raimon PANIKKAR,  Mística, plenitud de Vida.

"LA CONSCIÈNCIA ES CONSCIÈNCIA D'ENS, DE SÍ MATEIXA, D'ABSTRACCIONS  O PURA CONSCIÈNCIA "

A la mística, es presenta Déu com l'experiència última; a aquesta primera experiència se l'anomena sovint consciència, (lloc on alguna cosa sen's fa present), encara que no tingui objecte. La consciència ho és de quelcom "present": a aquesta presència, que  solem dir "evidència", se sol confondre amb intel.ligibilitat, racionalitat; però també hi ha una evidència "sensible", que és sense saber què és.  Hi han diversos nivells de consciència:

1. Consciència de  "coses" del mon diari, real.
2. Consciència de "sí mateixa" o autoconsciència (en que l'autós (jo) es desdobla en subjecte i objecte): hom es coneix a mateix però no al jo (mateix): (la frase de la sibila de Delfos: "coneix-te (tu) mateix"); el jo mateix coneix al (mateix) en tant que el coneixement modifica allò conegut: el mi conegut no és idèntic al jo coneixedor. "Estimar l'altre com a tu mateix" no és estimar-lo com un altre mateix, sinò com formant part d'un mateix: estimar-lo com a un tu que no és un altre.
3. Consciència que no es ni d'ens ni del fet que es coneix: seria llavors la  consciència "reflexa".
4. La pura consciència, que, en tant que consciència pura, no és conscient de sinó "pura consciència d'ella mateixa", sense de que la qualifiqui: aquesta consciència no es distingueix dels objectes ni del subjecte que la posseeix: és "pura Presència"-, de la qual soc conscient un cop absent, un cop ha passat.

Aquesta pura Presència, buida de tot és l'experiència pura (de la realitat), segons Raimon. S'anomena extàtica perquè no torna sobre sí mateixa; (no té res a veure amb l'extasi psicològic). Anomenem "coneixement" a la consciència de la presència d'un objecte en la nostra consciència; però no com una presència de la imatge que sen's fa present a la retina sinó com a la seva penetració en ella. Per aixó hom arriba a ser, esdevé allò que vertaderament coneix. Aquesta gnosis seria l'essència del coneixement.

Parlem sobre l'ego, que s'ha especialitat en diverses activitas o direccions./ La consciència és sempre canviant, esdevenint de nou./ Som un de l'únic Jo./ El jo psicològic és en tant que visc, no pot ser  el jo absolut./ Hi ha diferència entre identitat i identificació./



PROPERA SESSIÓ: Es convoca per al dissabte 21-06-2014,  (pàgs 233-246). Es comunicarà per correu als qui ho desitgin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada