_______________________________________________________________________
SESSIÓ DE 17-05-2014. Es treballà “l'experiència humana integral” del capítol
“L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA" (del llibre d'en Raimon, "DE LA
MÍSTICA") (pàgines 226-233) de l'Opera Omnia de Raimon PANIKKAR, Mística,
plenitud de Vida.
"LA CONSCIÈNCIA ES CONSCIÈNCIA D'ENS, DE SÍ
MATEIXA, D'ABSTRACCIONS O PURA
CONSCIÈNCIA "
A la mística, es presenta Déu com l'experiència
última; a aquesta primera experiència se l'anomena sovint consciència, (lloc
on alguna cosa sen's fa present), encara que no tingui objecte. La consciència
ho és de quelcom "present": a aquesta presència, que solem dir "evidència", se sol
confondre amb intel.ligibilitat, racionalitat; però també hi ha una evidència
"sensible", que és sense saber què és. Hi han diversos nivells de consciència:
1. Consciència de "coses" del mon diari, real.
2. Consciència de "sí
mateixa" o autoconsciència (en que l'autós (jo) es desdobla en subjecte
i objecte): hom es coneix a sí mateix però no al jo
(mateix): (la frase de la sibila de Delfos: "coneix-te (tu) mateix");
el jo mateix coneix al sí (mateix) en tant que el
coneixement modifica allò conegut: el mi conegut no és
idèntic al jo coneixedor. "Estimar l'altre com a tu
mateix" no és estimar-lo com un altre mateix, sinò com formant part d'un
mateix: estimar-lo com a un tu que no és un altre.
3. Consciència que no es ni d'ens ni
del fet que es coneix: seria llavors la
consciència "reflexa".
4. La pura consciència, que, en tant
que consciència pura, no és conscient de sinó "pura
consciència d'ella mateixa", sense de que la qualifiqui:
aquesta consciència no es distingueix dels objectes ni del subjecte
que la posseeix: és "pura Presència"-, de la qual soc
conscient un cop absent, un cop ha passat.
Aquesta pura Presència, buida
de tot és l'experiència pura (de la realitat), segons Raimon. S'anomena extàtica
perquè no torna sobre sí mateixa; (no té res a veure amb l'extasi
psicològic). Anomenem "coneixement" a la consciència de la
presència d'un objecte en la nostra consciència; però no com una presència de
la imatge que sen's fa present a la retina sinó com a la seva penetració en
ella. Per aixó hom arriba a ser, esdevé allò que vertaderament coneix. Aquesta gnosis
seria l'essència del coneixement.
Parlem sobre l'ego, que
s'ha especialitat en diverses activitas o direccions./ La consciència és sempre
canviant, esdevenint de nou./ Som un tú de l'únic Jo./ El jo psicològic
és en tant que visc, no pot ser el jo
absolut./ Hi ha diferència entre identitat i identificació./
PROPERA SESSIÓ: Es convoca per al dissabte 21-06-2014, (pàgs 233-246). Es comunicarà per correu als qui ho desitgin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada