SESSIO DE 8-04-17: L'obra de l’Opera Omnia de Raimón
PANIKKAR: VOL 1, TOM 2. "BENAURADA SENZILLESA". (pg.171-193).
El
repte, es descobrir la dimensió mes profunda de l'home com a monachos,
(casa individual eremita), fent la seva
experiència: conèixer-se a sí mateix; "qui es coneix a sí mateix, coneix
Déu", i "qui coneix déu coneix totes les coses", segons les
tradicions. Dita experiència es co-neixement, néixer conjuntament amb la cosa coneguda. Per tant,
1.
Cal redescobrir el valor del Silenci.
Si "al principi hi havia la Paraula", com diuen moltes tradicions,
-no s'afirma, tampoc, que la Paraula
sigui el Silenci. El Principi és el Silenci, el Buit, el No-res, l'Abisme,
la Foscor. (Tot el que és, des del principi: allò que era abans del "big-bang",
és, i serà)*. El Silenci és llibertat, precisament perquè no-es, no-es encara
res, i -per tant-, ho pot ser tot.
Qui
no viu el Silenci, -qui no viu aquesta intuïció-,
no pot ser tolerant, ni rígid, i per tant no pot ser feliç si les coses no van
com ell "voldria" o es pensa que haurien d'anar. L'experiència del
Silenci és a la base de la llibertat, del pluralisme de la tolerància i de la felicitat.
(Tot el que hi ha: home, naturalesa, tsunamis, malalties, bellesa, mort
....etc, ha de ser viscut des del
Silenci. Heràclite diu: "per al deu tot (es) bell, i bo i just; els homes,
en canvi, prenen l'un com a injust i l'altre com a just")*.
Totes
les tradicions recomanen el Silenci; ens conviden a trobar-nos a nosaltres mateixos, per continuar sent nosaltres
mateixos qui descobrim el Silenci originari d'on procedim. El "noble
silenci" és la virtut fonamental del monjo, diu Buddha. El savi és silent,
diu el taoísme. "..entre los pucheros anda Dios.." diu sta. Teresa.
2. Cal evitar
caure en la fragmentació del
coneixedor, de l'home. (El que era ja des del principi, abans de la
existència que coneixem, era "el
naixement etern" dels homes, segons
M. Eckhart)*.
3.
L'ecumenisme ecumènic del monjo: allà on es parla d'ell, sigui cristià o budista,
no hi ha violència. La dimensió monàstica és un fenòmen religiós i humà
primordial, previ a les separacions entre les confessions religioses i estaments
particulars. No cal la unitat, sinó l'harmonia
entre les religions i les cultures per a la pau. I sense senzillesa això es torna irrealitzable.
L'home
actual no pot basar-se en models
antics, just com el del monjo; cal una novetat més forta: anar a les arrels del
monaquisme, que sempre ha volgut ser un viatge cap a la radicalitat de
l'Absolut. (on "mora" el Silenci)*. Estem tan preocupats per "salvar" el món, per guarir la
terra, per la supervivència, que ens oblidem (que potser la millor manera de salvar
el mon és des d'aquesta humil senzillesa)*.
¿Es, el monjo, un arquetip universal?
Cal
una nova metànoia, una nova conversió, -o bé una nova consciència-, i sondejar el present
transhistòric, aquí i ara. Parlar de l'arquetip
del monjo equival a dir que hi ha un arquetip humà, que el monjo pretén realitzar. ¿Es, el monjo, un arquetip
universal per a la vida humana? No, el monjo es només una de les maneres de realitzar aquest arquetip universal.
Comentaris
()*
PROPERA
SESSIÓ: Per coincidència amb el Seminari de Lectura sobre
Panikkar al III Fòrum Fragmenta, es desplaça del dia 20-05 al dissabte
27-05-2017. L'obra de l’Opera Omnia de Raimón PANIKKAR:
VOL 1, TOM 2.
" BENAURADA SENZILLESA". (pg.195-213).
-----------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada