SESSIÓ DE
15-11-2014. Es treballà “l'experiència humana integral” del capítol
“L'EXPERIÈNCIA MÍSTICA" (del llibre d'en Raimon, "DE LA
MÍSTICA") (pàgines 251-259) de l'Opera Omnia de Raimon PANIKKAR, Mística, plenitud de Vida.
E = e.l.m.i.r.a.
Es va
continuar, analitzant els factors de de l'experiència i si a través de
diversos llenguatges es poden entendre o no les mateixes experiències, -tal com
indiquen els místics-, si bé tenen totes quelcom específic. Analitzant la propia (e), experiència
pura, es veu buida de contingut; és pura vacuïtat; no se li poden atorgar
atributs. És la pura consciència, -extática, plena de coneixement i
d'amor, com dèiem fa dues sessions. Els altres factors no la fan impura sinó
real.
3
Corol.laris:
No es pot
aïllar aquesta experiència (e) en sí: no podem per tant, dir que sigui
la mateixa en tots els casos o que sigui diferen segons les cultures i
religions. Per molt que vulguem expurgar-la dels seus factors no
s'aconseguirà mai. Així, els autèntics místics, quan entenen el llenguatge
dels altres, participen en l'experiència d'altres místics en la mesura que
transcendeixen llurs llenguatges.
¿Son
igualment válides les diferents E de les diverses religions i escoles
d'espiritualitat? Doncs NO, atesa la distinció entre les mediacions que
hi ha entre les nostres creences, i els intermediaris pel quals hi
aribem: així, cristians, sivaites, buddhistes, etc. arriben a la seva E
a través de les mediacions que la fan immediata i no la poden separar de la
seva experiència e.
Diem que e
es inefable. Si es redueix e a zero, tota la ecuació cau. pero tampoc
podem dir que "no-es",
dons tambe seria el zero. Tampoc es pot dir que e es alguna cosa. L'experiència
nua ens revela precisament la vacuïtat, el sunyatta, el no-res
dels místics. La millor expressió de la negació dialéctica potser és la paraula
castellana "nada", que no significa "no Ésser(de Hegel)" sinó absència d'Ésser, però no
com privació o negació d'alguna cosa que hagués hagut de ser.
Amb
la part subratllada del primer corol.lari
es van aclarar les visions confrontades de sessions anteriors.
PROPERA SESSIÓ: Es
convoca per al dissabte 13-12-2014, (pàgs 251-259). Es comunicarà per
correu als qui ho desitgin.
___________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada